Miklos Gaálin teoksissa maailma kutistuu pienoismalleiksi

Version of history

Yhdessä kuvassa lilliputtisotilaista koostuva kulkue kiemurtelee ihmismassojen reunustamaa katua pitkin. Toisessa ihmisfiguurit marssivat perätysten kohti raunioilta näyttävää kivimuodostelmaa. Molemmissa kuvissa on vahvasti optisen harhan tuntu, on kuin tarkastelisi kuvia mitkä on otettu valtavalla huolellisuudella tehdyistä pienoismalleista. Valokuvataiteilija Miklos Gaálin teoksissa maailma kutistuu pienoismalleiksi kameran säätömahdollisuuksia hyväksikäyttäen.

Tänä keväänä Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi valmistuneella Miklos Gaálilla on takanaan sekä graafisen suunnittelun että valokuvauksen opintoja. Alun perin Gaál opiskeli graafista suunnittelua, mutta koki sen konventionaalisuuden rajoittavana. Valokuvaus sen sijaan on hänen mielestään ilmaisultaan vapaampaa, tosin samalla myös vaikeaa, työlästä ja teknistä. Gaál kertoo, ettei ole jättänyt kokonaan graafista suunnitteluakaan, sillä taiteilijan työ on toisinaan niin itsenäistä, että se on jopa yksinäistä. "Välillä konkreettinen projekti, missä tehdään ihmisten kanssa yhteistyötä, tekee todella hyvää."


Kuinka sinusta tuli valokuvataiteilija?


Miklos Gaálin mielestä kokeileminen ja tilanteen seuraaminen ovat hyvin tärkeitä seikkoja taiteen tekemisessä. Hänen käyttämänsä tekniikkakin syntyi suunnittelematta, kokeilujen tuloksena. Se perustuu täysin laakafilmikameran säätömahdollisuuksien hyväksikäyttöön. Terävyydellä ja epäterävyydellä leikitellään paljon myös esimerkiksi mainos- ja studiokuvauksissa, mutta Gaál keksi käyttää kontrolloitua epäterävyyttä uudenlaisella ja ihmisiä yllättävällä tavalla. Esimerkiksi yläviistosta kuvatuissa katunäkymissä autot näyttävät kutistuneen leluautoiksi ja ihmiset pikkuruisiksi figuureiksi. Rakennustyömaa taas on kuin hiekkalaatikko, minne on unohtunut sikin sokin peltisiä kaivureita ja kuorma-autoja.


Mikä on palkki- eli laakafilmikamera?


Miklos Gaál. Copyright: Nina Kurki

Miklos Gaálin töiden osittainen epäterävyys aiheuttaa tunteen siitä, että katselisi pienoismalleista otettuja kuvia. Gaál arvelee, että kyseessä on silmän rajoitteen aiheuttama optinen harha. Nimittäin kun katsomme jotain - vaikka sormen päätä - oikein läheltä, ainoastaan sormen pää näkyy terävänä ja kaikki muu on epäterävää. Kun sitten katselemme osittain epäterävää kuvaa, aivomme kertovat, että kyseessä täytyy olla jotain pienikokoista, koska näemme sen ainoastaan osittain terävänä. "Se on paras selitys, minkä minä olen keksinyt, ja sen pitäisi ainakin olla kaikille yhteinen, fysiologinen selitys."

Gaál on kuvannut kehittämällään "metodilla" jo usean vuoden ajan, ja mieleinen lopputulos tai uuden idean tavoittelu innostavat jatkamaan. Ensimmäinen kuva syntyi, kun vanhaan hotelli Kämppiin remontoidun Hennes&Mauritz -vaateliikkeen avajaisista ei muodostunutkaan niin suurta massatapahtumaa kuin Gaál oli odottanut. Nyt Gaál on innostunut lapsuutensa maisemien, espoolaisten 70-luvun betonilähiöiden kuvaamisesta.


Millainen operaatio näiden kuvien ottaminen on?
Ensimmäinen syntyi kokeilemalla


Event on a shopping street

Miklos Gaál suhtautuu skeptisesti ajatukseen, että valokuva ilmentäisi todellisuutta, tai että valokuvalla voisi kurkistaa suoraan ihmisen sieluun. Gaál itse kuvaa kohteitaan kaukaa, ja voisi melkein jopa sanoa että salaa. Hänen mielestään kaukaa kuvatuissa ihmisissä on jotain mielenkiintoista: siluettikuvasta tunnistaa asioita, mutta ei kuitenkaan aivan kaikkea; loput pitää arvata tai ne jäävät salaisuuksiksi. Gaál kertoo, että häntä kiinnostavat myös kaikki epäolennaisina tai triviaaleinakin pidetyt asiat sekä kysymys tärkeästä ja ei-tärkeästä. Hänen mielestään epäolennaisina tai tarkoituksettomina pidetyt asiat kertovat kohteestaan erilaisen tarinan kuin olennaisina pidetyt.


Suomi-Saksa -jalkapallo-ottelun epäolennainen hetki


Vaikka taiteilijan leipä ei ole Suomessa leveä, Miklos Gaál tuntee olevansa onnekas, sillä hänen työnsä ovat olleet kysyttyjä myös kaupallisesti. Mikkelin Valokuvakeskuksessa elokuun loppuun asti avoinna olevan näyttelyn lisäksi Gaálin töitä on esillä kesän aikana yhteensä neljässä eri näyttelyssä, joista yksi on Brasiliassa ja loput Euroopassa. Lisäksi hänen töitään on hankittu kokoelmiin eri puolille Eurooppaa. Gaál on myös julkaissut kuvateoksen Imitation of life, mihin on koottu hänen teoksiaan viiden vuoden ajalta.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkit: