Teatteri on ryhmätyötä

Näkymä Savonlinnan Kaupunginteatterin lavalle. Copyright: Antti Marttunen

Kun katsoja menee teatteriin, hän näkee valmiin esityksen. Ennen sitä on kuitenkin tehty taustalla paljon työtä, jotta katsojalle pystytään tarjoamaan ainutlaatuinen teatterikokemus. Eikä pelkästään näyttelijöiden, vaan myös muun muassa puvustajien, lavastajien sekä ääni- ja valomiesten panosta tarvitaan näytelmän onnistumiseen. Kävimme Savonlinnan kaupunginteatterissa katsomassa, mitä kulissien takana oikein tapahtuu.

Savonlinnan kaupunginteatteri on eräs Suomen pienimmistä ammattilaisteattereista. Siitä huolimatta kaupungissa esitetään laadukasta teatteria, joka on saanut myös valtakunnallista huomiota lukuisilla suomenkielisillä kantaesityksillään. Henkilökuntaa on tällä hetkellä kokonaisuudessaan 22, joista näyttelijöitä 8. Ehkä juuri teatterin pienuus on eräs sen parhaista valteista.

Lavastus, tarpeisto ja puvustus huolehtivat visuaalisuudesta

Katsoja kiinnittää ensimmäisenä huomion varmasti lavasteisiin. Niitä rakennettaessa on otettava huomioon, että niiden tulee olla kevyitä ja helposti liikuteltavia, mutta myös näyttäviä ja kestäviä. Savonlinnassa lavan ja ovien pienuus aiheuttavat erityisesti välillä ongelmia, joten lavasteet joudutaan joskus tekemään pienissä osissa ja kokoamaan valmiiksi vasta näyttämöllä.


Lavastaja Natalia Muikku:
Säilytetäänkö vanhoja lavasteita ja pystytäänkö niitä hyödyntämään?


Puvustajat työssään. Copyright: Antti Marttunen

Teatterin tarpeistovarastossa on melkoinen määrä tavaraa. Vaikka mitään ei koskaan heitetä pois, sieltä ei usein löydy juuri sitä, mitä tarvitaan. Silloin tarpeistoa joudutaan tekemään itse, ostamaan tai lainaamaan jostain. Lavalla kaikkien pienienkin esineiden paikat ja tarkoitukset ovat aina tarkkaan harkittuja.


Tarpeistonhoitaja, kuiskaaja Irma Harapainen:
Mikä on tarpeiston merkitys?


Joskus näyttelijälle saattaa esityksen aikana tulla kiire vaatteiden vaihdossa. Sen vuoksi pukujen täytyy olla helposti päällepuettavia ja kestäviä. Puvuston suunnittelussa joudutaan myös käyttämään joskus paljon mielikuvitusta. Vinkkinä naamiaisiin suuntaaville: teatteri vuokraa ja lainaa pukuja myös ulkopuolisille.


Puvustonhoitaja Leila Oksanen:
Kuinka paljon puvuista tehdään itse? Käytetäänkö vanhoja pukuja uudestaan?
Mistä saadaan mallit eri aikakausille sijoittuviin pukuihin?


Äänimies Jarmo Kaartinen äänikopissaan. Copyright: Antti Marttunen

Tunnelmaa valoilla ja äänillä

Vaikka teatterissa äänimaailma ei ole niin suuressa osassa kuin elokuvissa, äänet ja musiikki toimivat myös teatterissa parhaiten silloin, kun katsoja ei kiinnitä niihin erityistä huomiota. Tehosteiden luomisessa on vain mielikuvitus rajana.


Tehostemestari Jarmo Kaartinen:
Miten rakennetaan näytelmän äänimaailma?


Näyttämön yläpuolella ja sivuilla roikkuu yleensä suuri määrä erilaisia valonheittimiä. Pelkästään jo niiden avulla näyttämökuvaan saadaan erilaisia vivahteita. Samoilla heittimillä voidaan toteuttaa valaistus moniin eri näytelmiin, sillä niitä sopivasti kääntelemällä saadaan lavan jokaiseen kohtaan tarpeen vaatiessa haluttu valo.


Valaistusmestari Jarmo Hirvonen:
Kuinka valoilla luodaan erilaisia tunnelmia?


Teatterinjohtaja Timo Rissanen. Copyright: Antti Marttunen

Teatterin johtaja on monitoimimies

Savonlinnan kaupunginteatterin johtaja Timo Rissanen on aloittanut vasta tämän vuoden alussa, mutta hänen ohjelmistovalintansa ovat jo herättäneet kiinnostusta laajemminkin kuin vain paikallisten keskuudessa. Hän tekee myös paljon muuta kuin istuu toimistossa, sillä Rissanen käy säännöllisesti ulkomailla katsastamassa uusia ja mielenkiintoisia näytelmiä, joita mahdollisesti voisi tuoda Suomeen ja Savonlinnaan esitettäviksi. Ohjaamisen lisäksi hän toimii näyttelijänä ja tarpeen vaatiessa myös suomentajana.

Rissanen kertoo, että näytelmän tekeminen on alusta asti yhteistyötä ja välillä apuna käytetään väkeä myös talon ulkopuolelta.


Kaikki puhaltavat yhteen hiileen
Opiskelijoista tarpeen tullen lisävoimaa


Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkit: