Viimeisiä myymäläautoja viedään

Copyright: Mervi Sensio

Myymäläautojen kultavuodet ovat ohi. Maaseudun autioitumisen myötä autojen määrä on tipahtanut 50-70 -lukujen reilusta tuhannesta muutamiin kymmeniin. Myymäläautojen valmistuskin lopetettiin tyystin 90-luvun alussa. Myymäläautojen lopettaminen merkitsee syrjäkylien asukkaille sitä, että elintarvikkeet on haettava kymmenienkin kilometrien päästä. Se ei ehkä kuitenkaan ole suurin menetys, sillä autojen katoamisen jälkeen epäviralliset kylätapaamiset myymäläautopysäkillä loppuvat. Samalla autottomien ja yksinäisten vanhusten yksinäisyys syvenee entisestään.

Myymäläautokulttuurin hiipumiseen 90-luvulla vaikutti ehkä raskaimmin se, että silloin lopetettiin myymäläautojen toiminta-avustus. Tällä päätöksellä muiden muassa maaseutu autioitui entisestään, sillä monille syrjässä asuneille vanhuksille myymäläautojen palvelut olivat korvaamattomia. Kun auto ei enää tullut, autottoman asukkaan oli pakattava kotinsa ja muutettava palvelujen ääreen. Spar-ketjun kauppias Martti Björkman Mäntyharjulta omistaa yhden harvoista vielä syrjäseutuja koluavista myymäläautoista. Kauppiaan poika Marko Björkman ajaa autoa vuorotellen palkatun kuskin Pentti Koivulan kanssa. Reittejä joudutaan oikomaan sitä mukaa kun talot tyhjenevät, mutta vielä toistaiseksi auto on liikkunut päivittäin satakunta kilometriä.

Pentti Koivula. Copyright: Mervi Sensio

Videolla myymäläauton kuljettajat Pentti Koivula ja Marko Björkman kertovat, miten myymäläauton arki on muuttunut vuosien varrella. Auton palveluita käyttävät eläkeläiset Elvi Veijalainen ja Mirja Ukkonen valottavat, miksi myymäläauto on heille tärkeä.


56k modeemi/ISDN (160x120, 50 Kbps)
ADSL (320x240, 225 Kbps)


Nettivideo kestää noin 10 minuuttia. Katsominen vaatii RealPlayer-ohjelman (versio 8) ja vähintään ISDN-liittymä on suositeltava. Videon toimitti Mervi Sensio ja sen kuvasi ja editoi Ahti Koskinen.

Nettiradio Mikaelin arkistosta: