Luomu etsii yhä paikkaansa ja asiakkaitaan

Copyright: Mervi Sensio

Takavuosien hehkutus luomuruuan ympäriltä on kaikonnut. Se ei olekaan Suomen maaseudun Suuri Pelastus. Luomutuotanto on erikoistuotantoa, ja tuotteet ovat erikoistuotteita. Tästä tunnustuksesta huolimatta luomun tila markkinoilla ei ole vakiintunut, eikä menekki ei ole sitä, mitä se voisi olla. Kolmen erilaisen luomutuottajan mielestä luomu kaipaa rajua, trendikästä markkinointia, sitä tukevaa tutkimusta, bisneksen taitavia tuotteiden välittäjiä ja vahvan valtakunnallisen ja varakkaan äänitorven. Kun nämä ovat kunnossa, on varmaa, että luomu on in ja rules.

Tapahtumia vuosien takaa; kaupat ottivat enemmän tai vähemmän innokkaasti myyntiin lähituottajien luomutuotteita. Luomulle toivottiin suurta menestystä. Pikkuhiljaa putkahtivat esiin käytännön ongelmat. Yksittäinen tuottaja ei voinut toimittaa tavaraa ympäri vuoden. Kävi myös niin, että tuotetta löytyi viikon tai kaksi hyllystä, mutta seuraavat pari viikkoa hylly olikin tyhjä kun tuottaja myi tavaransa muualle saatuaan sieltä sillä kertaa paremman hinnan. Jossain muualla tuottaja toimitti tavaraa säntillisesti, mutta kaupan henkilökunta oli luomun suhteen laiskansorttista. Luomutuotteet jätettiin syrjempään, hoitamattomassa hyllyssä tuotteet nahistuivat, menettivät ulkonäkönsä. Ohi kulkeva kuluttaja katsoi, että jaahas. Siinä sitä luomua nyt on, ja marssi hyllyn ohi. Muun muassa tällaisten tapausten takia luomu ei vielä jyrää.

Luomutuottajalta vaaditaan bisnestaitoa
Juvalaisen luomumaidontuottaja Seppo Kietäväisen mukaan luomutuottajilta vaaditaan nyt kovaa liiketoimintaosaamista, jotta kuluttajat ja tuotteet kohtaavat. Luomu tarvitsee markkinointia ja tunnettavuutta. Se on saatava niin houkuttelevaksi tuotteeksi, että kaupatkin haluavat nostaa sen omassa markkinoinnissaan esiin.

Copyright: Mervi Sensio

Luomulle tarvitaan vahva tuotteiden välittäjäorganisaatio
Luomu on osa Suomen maataloutta, mutta ei koskaan ainut tuotantovaihtoehto, sanoo luomuvihannesten tuottaja Paavo Pulkkinen. Pulkkinen kauppaa vihanneksensa Saimaan Luomu Oy:n kautta, joka on useiden vihannesten ja juuresten viljelijöiden oma markkinointiyhtiö. Ketju tuottajalta kauppaan on toimiva, mutta tulevaisuudessa tuotteet on saatava suuremman välittäjän hoteisiin.

Jäävätkö jäljelle vain isot tuottajat ja muutamat tuotteet?
Vuosien työn ja kiihkeän innostuksen avittamana Sari Lappalaisen Kotikorven Puutarhan kunnostetuilla pelloilla ja rakennetuissa kasvihuoneissa kasvaa monia luomuvihanneslajikkeita, mutta nyt ovat ostajat kaikonneet. Eikö Suomessa halutakaan monipuolisesti luomua ja lähiruokaa? Jos halutaan, on myös pienille raivattava markkinoilta tilaa.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkki: