Maaseudun elinvoiman nikertäminen kostautuu

Copyright: Mervi Sensio

Väen valuminen etelään näyttäisi olevan hivenen laantumassa Kuntaliiton uusimman rakennemuutoskatsauksen perusteella. Koulutetut pysyvät aiempaa paremmin kotikonnuillaan. Muuttotappioalueilla on kuitenkin mahtava työsarka edessä, jotta kylät eivät kuihdu, palvelut säilyvät ja tulevaisuudessa uhkaava työvoimapula ehditään välttää. Miten muuttotappioalueet saisivat kaivettua omat vahvuutensa näkyville, sitä miettivät Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen, tutkija Jarmo Laukkanen ja Mikkeliin paluumuuttanut Jere Lauha.

Timo Kietäväinen kaipaa strategista otetta
Uhkaavia trendiennusteita vastaan voidaan taistella parhaiten strategisella ajattelulla, tiukalla sitoutumisella ja tiiviillä yhteistyöllä. Menestys lepää ihmisissä itsessään ja yhteistyössä, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen uskoo. Hän näkee merkkejä uudenlaisesta kehittämisotteesta Etelä-Savossakin, missä ei yleensä ole panikoitu kehittämisen kanssa, koska "varallisuutta piisaa, metsä kasvaa ja tuo turvallisuuden tunteen".

Kylätutkija sälyttää vastuun kunnille
Jos kylät voivat huonosti, voiko maakuntakaan hyvin, kysyy tutkija Jarmo Laukkanen maaseudun tutkimus- ja koulutuskeskuksesta. Hän uskoo, että kylien elinvoiman nikertäminen kostautuu ja kehottaa taisteluun kyläkoulujen puolesta. Kuntien pitäisi pystyä määrittelemään, mitä kyliä kehitetään. Toisaalta yhteisöllisyyttä tutkiva Laukkanen peräänkuuluttaa yksilön ratkaisuja; ihmisillä pitäisi olla rohkeutta asettua sinne, minne haluavat.

Paluumuuttajan auvoinen alkutaival
Mikkelin väestötilastot komistuivat viidellä hengellä, kun Jere Lauha perheineen muutti entiselle kotikonnulleen viime kesänä. Helsinkiin jäi haastava IT-alan uraputki, muhkea palkkapussi ja hektinen arki. Uuden elämän luksusta ovat viiden minuutin pyörämatkat työhön, lounastunnit kotona ja kiireettömät kotipuhteet puutalossa läänin pääkaupungin keskustassa. Markkinoinnissa leipäänsä ansainneella paluumuuttajalla on tukku vinkkejä seutukunnan markkinointiin.

Nettiradio Mikaelin arkistosta: