Erityislapsille tekniikka voi olla maailman avaava linkki

Copyright: Mervi Sensio

Suuressa osassa Suomen peruskouluja otetaan näinä päivinä käyttöön uudet opetussuunnitelmat, joissa korostetaan entistä enemmän viestintä- ja mediataitoja. Miten käy opettajan, oppilaan ja opetukse, kun tietokoneet kannetaan erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden luokkaan? Saattaa käydä esimerkiksi niin kuin Kilon, Pohjois-Tapiolan ja Kalajärven kouluissa kävi. Lapset innostuivat, erityisleimat karisivat ja tulosta syntyi. Opettajat uskovat, että tekniikan avulla ja runsaalla ihmisrakkaudella erityislapsi saa maapallon haltuunsa.

Erityisleimat ropisivat verkossa
Espoon Kilon koulusta löytyy ainakin yksi opettaja, joka on erityisen innostunut tieto- ja viestintätekniikasta. Raija Lautanen-Eloranta sai oppilaansa innostumaan verkkokeskusteluun kysymällä heiltä, olisitko halunnut asua keskiajalla.

Ihminen tarvitsee ihmistä, mutta tietotekniikka on hyvä apuri
Tomi Nohynek, erityisluokan opettaja Pohjois-Tapiolan koulusta vei luokkansa verkkoon opiskelemaan sukupuolitautien vaaroja. Teknisten ihanuuksien keskellä pitää muistaa, että ihminen tarvitsee ihmistä.

Copyright: Mervi Sensio

Tekniikka oli oppimisprojektissa mieluinen väline
Paikan henki -projektissa oli oikea tekemisen meininki, iloitsee erityisopettaja Lea Eerola Kalajärven koulusta. Hän huomasi, että tieto- ja viestintätekniikan hallitseminen vahvistaa erityistä tukea tarvitsevan kasvua ja itsetuntoa ja antaa valmiudet sijoitua entistä tasavertaisemmin muiden kanssa yhteiskuntaan.

Uuteen tekniikkaan kannattaa tarttua
Opetushallituksen ylitarkastaja Minna Saulion mielestä erityislasten tukijärjestelmä kannattaa kyseenalaistaa ja miettiä laajasti, millä tavalla resursseja nyt käytetään ja onko muita tapoja, joilla erityislasta voidaan tukea. Hän löytää tieto- ja viestintätekniikasta paljon kokeilun arvoisia tukimuotoja.

Nettiradio Mikaelin arkistosta: