IT-alalla täytyy tehdä valistuneita arvauksia

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Viime vuosina maineensa vakaana työllistäjänä ryvettänyt IT- eli informaatioteknologia-ala odottelee uutta noususykäystä. Parisenkymmentä vuotta alan kehitystä seuranneet konkarit miettivät, ettei alalla sittenkään ole tapahtunut ihmeitä vuosien mittaan. Tasaisin väliajoin tulee nuoria innokkaita ihmisiä suurin odotuksin perustamaan uusia yrityksiä. Markkinat puolestaan ovat julmat. Niin yrityksissä kuin oppilaitoksissa pitäisi osata tehdä viisaita arvauksia siitä, minkälaiset taidot ja tuotteet käyvät kaupaksi muutaman vuoden kuluttua.

Mitä odotuksia yrityksissä sitten on oppilaitoksille? Entä minkälaisia taitoja tulevaisuuden tekijöillä pitäisi olla? Ja minkälaisessa raossa oppilaitokset joutuvat oman koulutustarjontansa suunnittelemaan? Pitäisikö antaa vahva perusosaaminen vai kannustaa erikoistumaan jo opiskeluaikana? Sitä pohdiskellaan tässä jutussa.

Kuka tahansa osaa ohjelmoida
Olen kaivannut tekijöitä, joilla olisi suunnittelutaitoja, intoa testata ja ottaa käyttöön uusia ohjelmia. Toimitusjohtaja Reijo Heiskanen mikkeliläisestä Seasam House Oy:stä arvioi, että liian monet opiskelijat eivät ole kuulleetkaan testauksesta tai tehneet dokumentteja.

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Suunnitteluun ja mallintamiseen liittyvät asiat eivät muutu
Oppilaitoksissa kannattaa antaa erityisalan perusvalmiudet. Kikkailuosastolle ei tarvitse mennä, sillä työelämä kyllä antaa valmiudet täsmälliselle tekemiselle. Näin arvioi mikkeliläisen Mipro Oy:n toimialapäällikkö Matti Katajala, joka arvioi, että uusia yrityksiäkin syntyy, kunhan hyvien ideoiden omistajilla riittää rikastumisen halua tai pelkoa.

On haastavaa miettiä, minkälaisia henkilöitä pyrimme kouluttamaan
Oppilaitoksiin IT-alan myllerrykset ovat tuoneet omat paineensa. Jos koulutusohjelmaa halutaan rukata uuteen suuntaan, se vie monta vuotta. Mikkelin ammattikorkeakoulun yliopettaja Matti Koivisto miettii, että pitäisi osata ennakoida maailmaa viisi vuotta eteenpäin, ettei kouluteta oppilaita vääriin asioihin. Tämän hetken kysytty osaaminen ei sitä välttämättä ole vuosien kuluttua, joten opiskelijoiden on asennoiduttava päivittämään omaa osaamistaan.

Nettiradio Mikaelin arkistosta: