Tiedon etsiminen Internetistä on salapoliisihommaa

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Internetistä löytyy kyllä tietoa joka lähtöön, mutta kovempi homma on arvioida, mikä tieto on ajantasaista ja arvokasta. Kansalaisille opetetaankin nyt oikein valtiovallan suojeluksessa informaatiolukutaitoa eli kriittistä silmää tarkastella verkosta löytyvää tietoa. Suunnittelija Anne Korhonen Helsingin kaupunginkirjaston Verkkokirjastoyksiköstä muistuttelee, että kaikkea ei kannata niellä purematta ja maalaisjärjen käytöllä pääsee jo pitkälle.

Suomi on matkannut tietoyhteiskunnaksi reilun vuosikymmenen ajan. Syksyllä 2004 arvioitiin, että kansalaisilla on käytössään 5500-6000 maksutonta julkishallinnon asiakaspäätettä. Niistä suurin osa sijaitsee kirjastoissa. Noin 80 % kuntien asukkaista käyttää kirjastopalveluja ja heistä yli 80 % asioi kirjastojen tietokoneilla. Kirjastoista onkin tullut merkittäviä Internetin käyttöön opastajia. Hallituksen tietoyhteiskunnan politiikkaohjelman voimin kirjastojen henkilökuntaa koulutetaan opastamaan kansalaisia käyttämään tietoverkkoja turvallisesti.

Kenen tahansa Internetin käyttäjän olisi hyvä opetella mediakriittiseksi. Kun tietoja etsii ja niitä tutkailee, kannattaa miettiä, voiko löytämäänsä tekstiin tai kuviin luottaa. Hyvä ohjenuora on toimia kuin salapoliisi, Anne Korhonen muistuttaa. Katso ensin, onko tekstin kirjoittaja luotettava, missä teksti sijaitsee, onko se laadittu puolueettomasti, ovatko tiedot ajantasaisia ja toimiiko palvelu. Informaatiolukutaito on taitoa päättää, kannattaako ottaa joka sana todesta vai ei. Siinä auttaa elämänkokemuskin. Jos sivulla tukee, että kenkälankkia voidaan lisätä ruokaan, aikuinen tajuaa että nyt älytetään, mutta lapselle sekin saattaa mennä todesta.


Tekijätiedoista voi päätellä, onko kyseessä pätevä juttu
Tiedot kannattaa tarkistaa useista lähteistä


Tietotekniikka helpottaa tiedon etsinnässä, mutta monesti tieto on pieninä sirpaleina hajallaan. Anne Korhonen vastailee työkseen ihmisten kysymyksiin verkon välityksellä. Hän on huomannut, että tiedon etsiminen ei ole edelleenkään yksinkertaista tai helppoa.

Anne Korhonen. Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen
Ajatellaan, että googlaten löytyy


Neuvontapalveluissa uusinta uutta ovat chat-palvelut eli reaaliaikainen keskustelumahdollisuus. Pääkaupunkiseudulta chat-palvelu toimii jo. Kehitteillä on työkalu, jonka avulla kunnankirjastot voivat perustaa omat chat-kanavat tai pyörittää palvelua yhdessä.


Ruotsissa ja Norjassa chat-palvelua pyöritetään vuoroissa


Internet-verkosta löytyy nykyään monenlaisia palveluja. Julkiset asiointipalvelut on koottu Suomi.fi-portaaliksi. Moni on jo oppinut käyttämään verkkopankkeja ja verkkokauppoja. Anne Korhonen muistuttaa, että verkossa asiointi on turvallista, kunhan ei jätä henkilökohtaisia tietojaan muuta kuin sellaisille sivustoille, jotka ovat suojattujen yhteyksien päässä. Suojatun yhteyden merkkinä on verkko-osoitteen alussa oleva s-kirjain eli osoiterivillä lukee: https:// ja alapalkissa on lukon kuva. Ilman suojattua yhteyttä tietojaan ei kannata levittää Internetiin, koska ne ovat sieltä helposti kenen tahansa poimittavissa. Kun tietoturva on kunnossa, asiointi ja ostosten teko ovat turvallisia Internetissä.


Omia tietojaan ei kannata lähettää avoimessa verkossa


Kirjastoissa joudutaan miettimään, mihin kaikkeen ohjausaikaa voi sitoa muun työn kärsimättä. Korhonen rajaisi, että asiakkaiden salasanojen kanssa ei kannata lähteä touhuamaan pyynnöstäkään, ettei tule jälkipuheita. Toisaalta selkeistä laittomuuksista tehdään rikosilmoitus.


Asiakkaalla on oikeus käyttää palveluja ilman, että joku kurkkii


Verkkopalvelujen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea. Verkko on vaihtoehtoinen tapa käyttää erilaisia palveluja, mutta sen ei pitäisikään korvata perinteistä tapaa asioida. Teemaviikoilla ja -päivillä yritetään madaltaa kynnystä Internetin palvelujen käyttöön.

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen
Verkkopalvelut ovat yksi vaihtoehto lisää


Maksuttomia julkishallinnon asiakaspäätteitä oli loppuvuodesta 2004 työvoimatoimistoissa yli 700, yhteispalvelupisteissä 210 ja kuntien virastotaloissa. Valtioneuvosto lisää asiakaspäätteiden hankintaa etenkin pienissä kunnissa, harvaan asutuilla alueilla ja maaseudulla. Tavoitteena on estää tiedollista ja sosiaalista eriarvoistumista, vahvistaa tasa-arvoa ja aktivoida kuntalaisten demokraattista osallistumista.

Linkit: