Kompastuuko koulu piuhoihinsa?

Copyright: Mervi Sensio

Uusi opetussuunnitelmakin velvoittaa, että lapset on kasvatettava käyttämään tietotekniikkaa hyväkseen. Hyvä niin, sillä liittyyhän tietotekniikka elämisen arkeen ja työelämään yhä tiiviimmin. Toisaalla opinahjojen perustehtävä sivistyksen antajana ei ole kadonnut minnekään. Kansalaiset on opetettava lukemaan ja laskemaan niin kuin ennenkin. Näiden vanhojen ja tarpeellisten sekä uusien tietoteknisten oppien yhdistäminen onkin päivän sana. Tietotekniikan avulla voidaan opettaa perinteisiä asioita ja siinä samalla opitaan tietotekniikkaa. Mutta mitä laitteita ja ohjelmia koulu tarvitsee päästäkseen hyödyntämään tietotekniikkaa, kuka niillä osaa tehdä jotain ja mitä niillä ylipäätään voi tehdä? Kompastuuko koulu piuhoihinsa ja miten sitten käy, kun joku mobiili sinne vielä saapuu?

Pellossa lavennetaan elämän väyliä tietotekniikalla
Pellon lukio on esimerkki elävästä elämästä, miten lukio voi käyttää tietotekniikkaa hyväkseen ilman, että se tuo arkeen liikaa ylimääräistä työtä. Äidinkielenopettaja Mirjami Hyttinen kertoo, mitä Pellossa on tehty ja miksi.

Tekniikan taitajaksi askel kerrallaan
Jos opettaja haluaa viedä opetusta verkkoon, hän tarvitsee käyttöönsä oppimisympäristön kaltaisen paikan. Kouluverkon toiminnanjohtaja Jaana Kettunen pitää tärkeimpänä oppimisympäristön valintakriteerinä helppokäyttöisyyttä, sillä jos ensimmäinen kynnys tekniikan käyttöönottoon on matala, uskaltaa astua toisen ja kolmannenkin rapun, jotka vievät opettajaa ja oppilaita yhä taitavimmiksi tekniikan käyttäjiksi.

Mobiilioppimista ei kannata odottaa kuin kuuta
Oppimisen tutkijat ovat puhuneet mobiilioppimisesta jo vuosia, mutta käytännön kokemukset ovat vielä pilottiasteella. Kuinka varmasti ja laajasti mobiilit ovat tulossa arkiseen koulumaailmaan? Kenelle niistä on etua? Tutkija Antti Syvänen rauhoittelee. Vielä ei ole kuuta tipahtamassa kenenkään syliin ja onko se edes kuu, se onnen tuoja?

Nettiradio Mikaelin arkistosta: