Ilmiöitä ja oivalluksia teknisen työn tunneilla

Niko Salkkola esittelee tuulimyllyn. Copyright: Minna Surakka

Opetushallitus kannustaa kouluja harppomaan tietoyhteiskuntaan Lumipallo-projektin avulla. Savonlinnalainen Nätkin koulu nappasi lumipallosta kopin, ja ryhtyi tuottamaan teknologista verkko-oppimateriaalia luonnontieteellisistä ilmiöistä - nelosluokkalaisten voimin.

Teknisen työn opetuksessa pyritään kädentaitojen lisäksi entistä enemmän kehittämään oppilaan ymmärrystä ympäröivästä maailmasta. Jos siis tunnilla rakennetaan vesimylly, opitaan samalla, millä periaatteella se toimii. Nätkin koulun neljännen luokan teknisen työn ryhmä tutustui opettajansa Sampo Forsströmin johdolla erilaisiin luonnontieteellisiin ilmiöihin ja niiden sovelluksiin. Lopuksi oppilasparit tekivät valitsemastaan ilmiöstä opetuspaketin verkkoon tekstin- ja kuvankäsittelyohjelmien avulla.


Mitä teknologiaprojekti vaatii opettajalta?


Nelosluokkalaisille opetuspaketin tuottaminen oli haastava tehtävä, ja tekstien tuottamisessa tarvittiinkin paljon opettajan ohjausta. Vaikka projekti antoi oppilaille paljon uusia kokemuksia ja opetti heille paljon, kulunutta kevättä muistellessaan Forsström näkee kuitenkin myös parantamisen varaa. "Vastaavaa projektia toteutettaessa olisi hyvä antaa oppilaille valmiuksia www-materiaalin tuotantoon jo etukäteen, silloin opettajan osuus työstä olisi pienempi kuin meillä oli", pohtii Forsström. "Ohjelmistothan ovat yksinkertaisia ja käyttäjäystävällisiä. Jos lapsi rohkeasti tarttuisi puikkoihin ja lähtisi kokeilemaan, ihan hyvää jälkeä siitä varmaan syntyisi", hän arvelee.

Sampo Forsström ja Niko Salkkola. Copyright: Minna Surakka

Projekti tarjosi aineksia pohdintaan muillakin kuin teknisen työn tunneilla. Muiden oppiaineiden tunteja ei kuitenkaan käytetty projektien tekoon, sillä luokan tytöt olivat kaikki valinneet tekstiilityön. Työtä projektin parissa tehtiin jonkin verran myös kouluajan ulkopuolella.

Ilmiöt hyötykäyttöön

Oppilaiden ensimmäinen tehtävä oli miettiä, mitä luonnontieteellisiä ilmiöitä ylipäänsä on olemassa. Kun kiinnostava ilmiö oli löytynyt, oppilaat alkoivat pareittain etsiä tietoa internetistä, cd-rompuilta ja kirjallisuudesta. He ryhtyivät myös pohtimaan, kuinka ilmiötä hyödynnetään arkielämässä. Kevään teknisen työn tunneilla valmistuivat seuraavien ilmiöiden sovellukset: tuulimyllyt, kuumailmapallot, leijat, periskoopit, soittimet ja kelluvat esineet.

Kun asia oli opittu, se täytyi vielä opettaa muille. Koulun palvelimelle tehdyt Lumipallo-projektin kotisivut ovat kuvia myöten oppilaiden käsialaa. Sisällön hiomisessa ja valmiin materiaalin siirtämisessä verkkoon tarvittiin vielä opettajan apua.

Joona Karvinen. Copyright: Minna Surakka
Projektit suunniteltiin yhdessä opettajan kanssa
Nelosluokkalaiset opetusmateriaalin tuottajina


Verkon opetusmateriaalista selviää, kuinka tehdään kuumailmapallo tai leija ja miksi ne pysyvät ilmassa, kuinka periskooppi toimii, miksi soittimet soivat, kuinka tuulta käytetään hyväksi ja miksi esineet kelluvat. Joona ja Juho esittelevät työnsä tuloksia ja ruotivat projektin kulkua äänilinkeissä.


Juho tutustui ääneen
Joona tutki kellumista


Juho Kopanen. Copyright: Minna Surakka

Nätkin koulun teknologiaprojekti sai avustusta Opetushallituksen Lumipallo-hankkeesta, joka on osa koulujen tietoyhteiskuntaohjelmaa. Tavoitteena on tukea kouluja tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotossa.

Lumipallo-projekteja on vuodesta 2000 alkaen toteutettu peruskouluissa, lukioissa ja ammattioppilaitoksissa. Myös kansainvälisiä projekteja on käynnistetty. Luonnontieteitä ja kokeellisuutta on Nätkillä painotettu ennenkin, sillä koulu on osallistunut myös Opetushallituksen matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittämishankkeen (LUMA) toteuttamiseen.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkit: