Moderni opettaja vie aikakauslehden luokkaan

Ulla Paavilainen. Copyright: Mervi Sensio

Moderni opettaja vie aikakauslehden luokkaan, on joku opettaja joskus todennut Aikakauslehtien Liiton mediakasvatuspäällikölle Ulla Paavilaiselle. Aikakauslehtien liitto haluaa olla ottamassa osaltaan vastuuta mediakasvattamisesta ja samalla taistella aikakauslehtien imagon puolesta, jotta jokainen muistaisi, että aikakauslehtiä on muitakin kuin ne muutamat skandaaleja rakentavat lehdet. Liitto tarjoaa mediakasvatuksen tueksi monenlaista opinpolkua ja artikkelipankin, josta opettaja saa käyttöönsä tuoretta tietoa artikkelien muodossa.

Suomessa julkaistavien reilun 2800 aikakauslehden joukosta löytyy niin paljon tuoretta tietoa, että olisi sääli, jos koulumaailma ei tätä saareketta tavoittaisi ollenkaan. Ulla Paavilainen tietää, että usein on kuitenkin niin, että opettajat tietävät vain noin 50 yleisintä ja parhaiten esillä olevaa aikakauslehteä, eivätkä läheskään kaikki hoksaa käyttää aikakauslehtien monipuolista tarjontaa opetuksessa hyväkseen yhtä usein ja tehokkaasti kuin sanomalehtiä. Tämä oire tunnistettiin tosiasiassa jo vuosikymmenet sitten, jolloin liitto lähti etsimään opetushallituksen aloitteesta keinoja, miten aikakauslehtien kirjo saadaan opettajille tutuksi ja miten lehdet saadaan opettajan käteen luontevasti myös opetustilanteisiin. Nyt keinoja on löytynyt.


Miksi liitto haluaa olla kasvattamassa lapsia mediamaailmaan?
Miten aikakauslehdet näkyvät nyt koulumaailmassa?


Aikakauslehtien liitto tarjoaa opettajien käyttöön Internetissä valmista opetusmateriaalia, jota voi käyttää verkossa tai osin tulostaa paperillekin. Esimerkiksi Onnen erämaassa vaelletaan artikkelin mukana Lapin maisemissa ja samalla opitaan tekstin ja kuvien analysoimista, taittoa, journalismin periaatteita ja medialukutaitoa. Luontokuva-arkistosta löytyy paljon luontokuvia, joten aineisto käy hyvin myös biologian tunnin sisällöksi. Liiton artikkelipankista opettajat taas voivat etsiä aihealueittain tuoreita artikkeleita, joita voi käyttää opetusmateriaalina tai opettajalle itselleen taustatietona. Artikkelipankki syntyi selkeään tarpeeseen, sillä opettajat halusivat saada helpommin artikkeleita käyttöönsä. Käytännössä näihin aineistoihin pääsee käsiksi surffaamalla liiton Internet-osoitteeseen. Paavilainen huomauttaa, että sivuilla ei vaadita kirjautumisia eikä erikoistekniikkaa, eikä edes euroja. Kaikki materiaali on maksutonta ja kaikkien käytettävissä.


Onnen erämaa opettaa medialukutaitoa
Mikä artikkelipankki on?


Media lähettää ihmisille viestejään aina jollain motiivilla. Jonkun motiivit voivat olla vilpittömät, mutta jokainen media haluaa kuitenkin edistää myyntiä ja joillakin ainut motiivi voi olla puhtaasti kaupallinen. Ulla Paavilaisen mielestä jokaisen suomalaisen on syytä tietää, kuka mediamaailmassa viestin lähettää ja millaiset motiivit lähettäjällä on. Helppoa medialukutaidon hallinta ei tänä päivänä kuitenkaan ole, sillä mediamaailma on muuttunut ripeästi. Se taas saa aikaan voimattomuuden tunteen, ettei pysy enää perässä, missä mennään ja kuka käskee.


Miksi on tärkeää olla medialukutaitoinen?


Joskus sanottiin, että painettu sana on totta. Tänä päivänä sanonta kaikuu korvissa aikansa, mutta latistuu loppuen lopuksi mitättömäksi. Useimmat ihmiset jo tietävät, että totuudella on monta puolta ja lehden kertoma saattaa olla se nurinkurisin puoli. Moraalittomuudestako mediaa on jo syytettävä, kun mustaan valkoisella ei voi enää uskoa? Ja sitäkö medialukutaito on, että erottaa roskan asiallisen joukosta?


Onko media kohdannut moraalittomuuden olotilan?


Aikakauslehtien Liitto on perustettu 1946. Sen jäseniä ovat suomalaiset aikakauslehtikustantajat, jotka julkaisevat 450 aikakauslehteä.

Linkki:

Takaisin