Musiikkikasvatus etsii musiikin ääntä kaikkialta

Juha Unkari. Copyright: Mervi Sensio

Musiikki kuuluu kaikille, musiikiopettaja Juha Unkari sanoo. Hän opettaa musiikkia helsinkiläisessä Aleksis Kiven peruskoulussa ja antaa hitusen panostaan myös Helsingin kaupungin opetusviraston Mediakeskukselle ääniteknologian konsulttina ja kouluttajana. Unkarin mielestä musiikki ei ole vain lahjakkaiden juttu. Koulujen musiikkikasvatuksen tehtävä onkin avata musiikin maailma niin tekemisen kuin kuulemisen näkökulmasta jokaiselle.

Musiikki nuorten ilmaisun välineenä ja koulun oppiaineena on ollut mukana iän kaiken. Toiset mieltävät musiikin enemmän tekemisen kautta, toiset mieluummin pidättäytyvät sitä kuuntelemaan. Juha Unkari tavoittelee opetuksessaan tilannetta, että jokainen kokisi musiikin kummastakin näkökulmasta omakseen. Musiikin tekemisen ei tarvitse olla lahjakkaiden juttu ja musiikkikasvatuksen pitää tarjota enemmän kaikille. Toki erityisesti esiin musiikin kanssa tulevat ne oppilaat, jotka haluavat esiintyä ja ovat harrastuneisuuden kautta musiikissa enemmän mukana, mutta opettajan tehtävänä on tarjota mahdollisuuksia kaikille.


Musiikkikasvatus, mitä se on?


Musiikin opetukseen liittyy kaikenlaista toimintaa. Unkari kertoo, että uusi teknologia on tuonut tullessaan niin opetukseen kuin musiikin sisällölliseen maailmaankin paljon lisää. Oppilaille teknologia antaa erityisesti uusia mahdollisuuksia musiikin tekemiseen ja tekemisen lopputulokseen. Unkarin koulussa esimerkiksi päättöluokkalaiset vuodattavat tuotoksensa cd-levylle, joka jää konkreettisena muistona oppilaalle koulun musiikkikasvatuksesta.


Konsertteja, juhlia ja oma levy käteen


Teknologian avulla oppilas voi myös kokeilla, kuinka pitkälle omat siivet kantavat. Kun itse tekee biisin, soittaa itse kaikki soittimet ja vielä laulaa päälle, työ on perinpohjin omatekemä. Toisaalta vaatimattomampi soittaja pääsee teknologian avulla mukaan musiikkiin, joka kuulostaa musiikilta. Oppilas saa myös mahdollisuuden kuulla, kuinka merkitykselliset ovatkaan ne pari itsesoitettua säveltä tässä musiikillisessa kokonaisuudessa. Pienillä asioilla on merkitystä, Unkari sanoo.


Teknologia musiikkikasvatuksen apuna?
Miten oppilas hyötyy teknologiasta?


Teknologiauskollisessa maailmassa Unkari muistaa pitää huolen myös siitä, että oppilaat ymmärtävät teknologian merkityksen. Se on rajallinen työväline, jolla tiettyyn rajaan saakka voidaan yksinkertaisestakin materiaalista tuottaa musiikkia. Mutta musiikissa tarvitaan luovaa ihmistä, ilmaisua, joka pitää jokaisen löytää itsestään. Se tapahtuu tekniikasta irrallaan.


Miten oppilaat suhtautuvat musiikin tekemisen työkaluihin?
Teknologian ei tarvitse syödä nokkahuilua


Copyright: Mervi Sensio

Musiikkikasvatuksen tavoitteisiin kuuluu antaa nuorille eväitä musiikin valintaan ja musiikin löytämiseen. Juha Unkari on vähän huolestunut siitä, että musiikiksi mielletään liian usein vain ne rajalliset formaatit, joita kaupallinen yhteiskunta tarjoilee valmiina paketteina. Näihin paketteihin kun liittyy voimakkaita taloudellisia intressejä, musiikkiteollisuutta ja liiketoimintaa, jonka tavoitteena on voittojen maksimointi. Tällaisen taustan tuottama musiikki ei välttämättä ole sitä, mitä kukin omaan elämäntilanteeseen ja tunnelatauksen purkamiseen kaipaisi. Yhtään hassumpi ajatus ei ole vaikkapa se, että rock-konsertin sijasta kokeilisikin vaihteeksi vaikkapa oopperaa. Yleensä uusi kokemus ei ainakaan mene hukkaan.


Yksi tavoite on löytää musiikista omat tunteet


Takaisin