Miten rautaisesta ammattilaisesta tulee vieläkin rautaisempi?

Kauko Loponen. Copyright: Mervi Sensio

Kauko Loponen istuu koulun penkillä, vaikka miehen työura on jo varsin pitkä. Ammattitaito nousee, tuumaa Loponen koulutuksestaan, vaikka ihan hyvin hän on työssään tähänkin saakka pärjännyt. Ero entiseen on kuitenkin selkeä. Tiedon karttuessa vartijana työskentelevä tietää nyt oikeutensa ja velvollisuutensa, tunnistaa riskiryhmät paremmin ja tietää, miten heidän kanssaan tulee toimia. Loposen opettaja, turvallisuusalan kouluttaja Marjuska Falck toteaa, että ahaa-elämyksiä ovat kokeneet muutkin Noste-koulutettavat ammattilaiset.

Silloin kun Kauko Loponen haki sairaalan vartijan pestiä, eivät työnantajan vaatimukset olleet kummoisia. Sahalla ja tehtaissa laitosmiehenä ja työnjohtajana työskennellyt sopi hienosti tehtävään. Vajaan viikon Loponen kulki vanhemman vartijan matkassa ja sisäänajo työhön oli siinä. Kohta Loponen on puurtanut tätä yötyötä 13 vuotta. Yleensä ottaen työ on leppoista, mutta liian rennosti vartija ei saa töitään tehdä. Aina on oltava valmiina.


Työnkuva ja vaatimukset sairaalan vartijaksi?


Omassa työssään Loponen on jo piirtänyt tarkat jalanjälkensä ja rutiininsa, eikä niissä liene paljonkaan uuden oppimista löydy. Työhön liittyvien satunnaisten riskien takia Loponen pitää kuitenkin ammattitaidon kohottamista koulutuksen kautta hyvänä asiana. Esimerkiksi huumeidenkäyttäjistä mies ei tiennyt aikaisemmin paljoakaan, samaten voimankäyttö erilaisissa tilanteissa on ollut hatarammalla pohjalla. Tällaisia tilanteita kohdanneena ja lisätaitoja kaivanneena Loponen ei ihmeemmin harkinnut, kun työnantaja esitti koulutusta. Ikä -kohta 59 lasissa - miestä kyllä mietitytti, mutta vain pienen hetken. Tähän mennessä opiskelu ei ole ollut liian rankkaa, vaikka illan tunnit kuluvatkin koulussa viisastuessa ja yöt vartijan pestissä. Sadan tunnin oppioperaatio on ollut Loposen mielestä kaikin puolin hyödyllistä ja kivaakin.


Työnantaja esitti koulutusta
Onko koulutuksesta hyötyä?


Marjuska Falck. Copyright: Mervi Sensio

Vartijakoulutuksen päätteeksi Kauko Loponen voi anoa todistuksellaan vartijakorttia. Tämä onkin koulutuksen konkreettinen tavoite, jota monet opiskelijat tulevat hakemaan, sillä alan koulutusvaatimukset ovat nousseet muutama vuosi sitten. Loposen opettaja, Mikkelin aikuiskoulutuskeskuksen turvallisuusalan kouluttaja Marjuska Falck huokaa helpotuksesta, sillä nyt vastuulliseen ammattiin sentään vaaditaan jotain. Hänen ryhmässään on Loposen lisäksi 15 opiskelijaa, Noste-koulutettavia on ryhmässä kaikkiaan kuusi.


Mitä koulutus sisältää, millaiset koulutusvaatimukset alalle?


Falckin ryhmän Noste-koulutettavien taustalla on pitkiäkin työuria, mutta peruskoulun tai kansakoulun jälkeistä alan koulutusta heillä ei ole. Falck toteaa, että suurin osa on alansa rautaisia ammattilaisia. Koulutus tähän saumaan on kuitenkin ammattilaisellekin tarpeellista, sillä lainsäädäntö on alalla muuttunut. Myös asiakkaat ja toimintaympäristö muuttuvat alati. Tyypillistä turvallisuusalalla on myös, että ehdottomia totuuksia tilanteiden selvittelyyn ei ole. Roistotkaan eivät ole enää entisellään, Falck tietää. Mutta kuinka paljon sadan tunnin koulutus todellisuudessa vaikuttaa arkiseen työhön, sitä opettaja voi vain arvella. Toive on, että ammattitaito joka tapauksessa kohenee ja lisätietoa jakavat kanavat ovat opiskelijoille koulutuksen jälkeen selvät.


Tärkeimmät eväät koulutuksesta?
Onko ahaa-elämyksiä?


Copyright: Mervi Sensio

Falck kouluttaa sekä alalle vasta tupsahtaneita että alan konkareita. Sadassa tunnissa on niukasti aikaa oppia vartijan ammatti läpikotaisin, mutta jotain ehditään siinäkin ajassa. Teoriatietojen kartuttamisen lisäksi taustalla on tavoite, että jokainen työtä tekevä ymmärtää, kuinka vastuualaista vartijan työ ylipäätään on. Tämä tavoite saavutetaan koulutuksen kautta varmasti. Samoin teoriat tarttuvat, omat oikeudet tiedetään ja velvollisuudet tunnetaan. Ammattilaisessa ja kouluttautuneessa on kuitenkin vielä vissi ero.


Mikä ero on ammattilaisessa ja alalle tulijassa?
Onko ammattilaisilla motivaatiota oppia?


Takaisin