Musiikin opettajalle tärkein väline on oma persoona

Copyright:

Kolmetoista vuotta päätoimisena musiikin opettajana toiminut Jaakko Pitkänen miettii, että musiikista on mahdollista tehdä oppilaille se suuri mörkö, mutta onneksi on valinnan mahdollisuus. Pitkäsen mielestä tärkein väline on opettajan oma persoona ja se, miten hän välittää musiikin olemusta olemalla itse musiikin tekijä.

Jaakko Pitkäsestä piti tulla isona maanviljelijä tai oopperalaulaja. Toisin kuitenkin kävi, Pitkäsen kutsumus johti parin Sibelius-Akatemian vuoden jälkeen opiskelemaan kasvatustieteiden maisteriksi. Sillä tiellä hän on edelleen ja välittää tänään musiikin olemusta Mikkelin ammattikorkeakoulun Kulttuurin ja nuorisotyön yksikössä (KNY).

Väline musiikinopetuksessa voi olla mikä tahansa, kitara tai piirtoheitin, kaikelle on paikkansa. Tärkeintä on löytää se väline, jolla viestin saa kohderyhmälle perille vietyä. Onneksi opetukseen ei tarvitse sisältää juuri mitään pakollista ikävää, kertoo Pitkänen, joka säveltää, sovittaa ja esittää musiikkia erilaisilla estradeilla.


Jos ei kuule kahden sävelen eroa, laulamaan ei voi opettaa
Laulaessaan on kaikkein alastomimmillaan
Musiikki ei enää ole hirveä mörkö


KNY:ssä musiikinopetus pyrkii antamaan välineitä tulevaan työhön sekä tutustuttamaan opiskelijoita niiden käyttöön esimerkkien avulla. Käytännössä tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että ensin opiskelijat ohjaavat koulussa toinen toisiaan ja sitten jossakin muualla joitain muita. Nuorisotyön menetelmänä musiikilla pääsee toivottavasti lähelle nuoria, ja kulttuuriteollisuudessa on hyvä tuntea musiikin historiaa ja ilmenemismuotoja kentälle lähtiessään, Pitkänen toteaa.

Copyright: Pauliina Mäkinen
Vapaa musisointi voi olla vaikeaa klassista opiskelleille
Ei pyritä kouluttamaan yhden alan fakki-idiootteja


KNY:ssä valmistetaan musiikillisia produktioita soololauluesityksistä menestyksekkäisiin kuorospektaakkeleihin. Myös opiskelijat tekevät keskenään monia musiikkipitoisia teatteriesityksiä, joissa liikutaan pääosin kevyen musiikin linjoilla, mainitsee Pitkänen. Esityksiä tehdään osana opiskelijoiden harjoitustöitä tai esimerkiksi taideproduktiokurssin aikana. Pitkäsen mukaan esitykset syntyvät mahdollisimman pitkälle opiskelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Jaakko Pitkänen pyrkii opettamaan kullekin opiskelijaryhmälle niitä asioita, jotka ovat heille tarpeellisia. Asiasta saa kiinnostavan tai tylsän, sen ratkaisee opetustapa. Musiikin tulevaisuuden Pitkänen näkee valoisana. Uskoa musiikin säilymiseen ja sen ilmaisuvoimaan luo ihmisen myötäsyntyinen halu ilmaista itseään musiikin keinoin.


Musiikin opetuksen kehitys Suomessa ja muualla
Mitä painottaisit musiikinopetuksessa?
Musiikinopettajana olon paras anti ja musiikinopetuksen tulevaisuudesta


Nettiradio Mikaelin arkistosta: