Verkko-opetus luo nahkaansa

Copyright:

Internet ryhtyi hivuttautumaan osaksi koulujen arkea 90-luvun puolivälissä. Verkko-opetuksen alkutaipaleeseen liittyi suuria tunteita. Tiukassa oli uskomus, että Internet muodostaa arvokkaan tietoaineksen, joka muokkaa niin yhteiskunnan kuin koulunkin rakenteita uuteen kuosiin. Nyt Internetistä puhutaan tiedon kaatopaikkana ja verkko-opetukseen kaipaillaan edelleen tolkullisia malleja. Pitäisi oppia tekemään yhdessä, opettamaan ja oppimaan Internetin parhaita puolia hyödyntäen.

Verkko-opetuksen kehittämiseen on kaadettu Suomessa veronmaksajien rahaa ennätysmäisesti. Kaupalliset sovellukset kuitenkin antavat odottaa itseään. Mitä sitten verkko-opetuksesta on opittu koulumaailmassa tähän mennessä?

Kouluihin muodostuu moniammatillisia ryhmiä
Suomalaista verkko-opetusta on kehitelty pitkälti opetusministeriön linjausten ja rahoituksen varassa. Kehitysjohtaja Jouni Kangasniemi uskoo, että jatkossa opettajan työ muuttuu ryhmässä toimimiseksi ja siksi kouluihin muodostuu tiimejä, joissa on mukana teknisiä ja pedagogisia erityisosaajia.

Tutkija kaipaa yhteisöllisiä tapoja rakentaa tietoa
Helsingin yliopiston tutkija Liisa Ilomäki toivoo, että kouluissa unohdettaisiin tiedon kopioiminen Internetistä ja ryhdyttäisiin itse tuottamaan, esittämään ja julkaisemaan tietoa myös muiden iloksi.

Verkko-opetuksen suunnittelijoille koitti järkivaihe
Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen suunnittelija Mikko Toriseva luottaa verkko-opetuksessa hyvään suunnitteluun. Viime vuosina on vihdoin oivallettu, etteivät kaikki kurssit sovi verkkoon ja on pysähdytty miettimään verkon aitoja lisäarvoja.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkki:

Haastattelut on tehty ITK-messuilla Hämeenlinnassa 2003.