Kotitietokone ja kuluttajansuoja

Tietotekniikka termeineen etenee kiihtyvällä vauhdilla. Kuka ehtisi selittää, mikä bittien ja megahertzien todellinen merkitys on tavalliselle kotitietokoneen käyttäjälle? Jääkö kuluttaja tietotekniikan luvatussa maassa tuuliajolle?

Vaikka vauhti on kova, kuluttajan ei kannata sortua vauhtisokeuteen. Fiksu kuluttaja miettii todellisia tarpeitaan ja ottaa asioista selvää etukäteen ennen kauppaan marssimista. Kotiin ei kannata kanniskella laitteita turhanpantiksi, sillä laitteiden hinnat putoavat nopeasti.

Ongelmatilanteissa kuluttajansuojalaki turvaa myös Matti Meikäläisen oikeudet. Myyjän vastuu alkaa jo riittävän laajasta ja huolellisesti laaditusta käyttöohjeesta.

Kuluttajasuojan ABC

Mitä kuluttajan tulisi tietää ennen ostopäätöstä?

Tutkija, Petteri Järvinen, Saunalahden Serveri
Liiketoimintajohtaja, Petri Vahvelainen, Microsoft Oy
Myyntijohtaja, Hannele Humaloja-Virtanen, PC SuperStore Oy
Kuluttajavalituslautakunnan pj. Pauli Ståhlberg

Kenen puoleen tulee kääntyä, jos laite tai palvelu aiheuttaa ongelmia?

Liiketoimintajohtaja, Petri Vahvelainen, Microsoft Oy
Myyntijohtaja, Hannele Humaloja-Virtanen, PC SuperStore Oy
Kuluttajavalituslautakunnan pj. Pauli Ståhlberg

Kuluttajavalituslautakunnan pj. Pauli Ståhlberg:

Keitä ja mitä tuotteita kuluttajansuojalaki koskee?
Millaisia kuluja kuluttajansuojalain nojalla korvataan?
Koskeeko kuluttajansuojalaki myös nettikauppaa?

Asiantuntijat tiukassa tentissä

© Nettiradio Mikaeli/ Eero Mattila 1999