Palvelualan valot ja varjot

Copyright: Auli Kekkonen

Monesti väitetään, että palvelukulttuuri on Suomessa varsin jäykkää, eikä täällä osata sen paremmin antaa palvelua kuin ottaa sitä vastaankaan. Palvelualan eri tehtävissä toimivat ammattilaiset kertovat hyvän palvelun tuntomerkeistä ja alan arvostuksesta. Osataanko täällä palvella - entä olla asiakkaana?

Ammattilaisella on halu ja taito palvella
"Asiakkaat ovat nykyään tuotetietoisia ja heillä on valinnanvaraa täydestä palvelusta itsepalveluun", sanoo Palvelualojen ammattiliiton PAM:in Itä-Suomen alue-esimies Rauno Airas. Hän tarkastelee palvelualojen vetovoimaisuutta ja kehittämistarpeita. Mikä vetää palvelutyöhön ja mikä työntää sieltä pois?

Ajanmukaista ja asiakaslähtöistä palvelutyötä
"Joka päivä tulee aina jotain uutta vastaan", toteaa Terhi Leskinen. Hän toimii salivastaavana hiljattain avatussa ABC-liikennemyymälässä Juvalla. Hän kertoo, millaista on päästä aloittamaan työt aivan puhtaalta pöydältä, ja mikä merkitys asiakaspalautteella on työn kehittämisessä.

Copyright: Auli Kekkonen

Palvelun laatu näkyy suupielten asennossa
Lauri Kekäläinen on työskennellyt jo yli 20 vuotta Punkaharjulla Valtionhotellin, Lomakeskuksen ja Kesämaan talonmiehenä. Omien huolto- ja korjaustehtäviensä lisäksi hän opastaa nuoria eri työpisteiden kesätöihin. Auringonpaistetta hän ei tiettävästi pysty loihtimaan, mutta muuten miehestä on monenlaista apua matkailijoille.

Huumorilla pärjää pitkälle
Taksimies Juha Hämäläinen näkee työssään ihmiselämän arkea ja juhlaa. Vilkkain kesä Savonlinnassa kestää kuukauden verran. Talven tuiskusäissä eivät välillä tunnu liikkuvan kuin matikat ja postinjakaja.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkki: