Mistä tuntee reilun kaupan tekstiilin?

Copyright: Auli Kekkonen

Kaupoissa vaateostoksilla käyskentelee monenlaista kuluttajaa. Toisille on tärkeää löytää edullinen sesonkituote, toiset ostavat laatua hinnalla millä hyvänsä. Tiedostavat kuluttajat haluavat jopa saada selville vaatteensa alkuperämaan. Vaatteessa olevat merkinnät juoruavat shoppailijalle vain harvoin tuotteen alkuperästä. Miksi siitä pitäisikään tietää?

Kuluttajat äänestävät kukkarollaan. Tehdyillä ostopäätöksillä on vaikutusta siihen, mitä meille tarjotaan. Harvat haluavat ostaakseen lapsilla solmitetun maton. Toisaalta monikaan ei pysty tietämään, kenen tekemiä ovat hänen t-paitansa, trikoonsa ja lenkkarinsa. Kotimaisen tekstiili- ja vaatetusalan parissa työskentelevät kertovat, mitä merkitystä on kuluttajan valinnoilla.

Mistä kuluttaja voisi tietää?
"Ei ole yhtenäistä merkkiä, jonka avulla kuluttaja voisi olla varma tuotteen valmistusperiaatteista" ,toteaa Tekstiili- ja vaatetustyöväenliiton puheenjohtaja Auli Korhonen. Hän ymmärtää, että kuluttajan asema on nykyään pulmallinen. Mitä tekemistä tekstiilillä ja moraalilla on keskenään?

Suomalaisia ompelijoita vielä kaivataan
Kankaanpääläisen vaatetustehtaan pääluottamusmies Pirkko Penttilän mielestä on valveutuneen kuluttajan käsissä, säilyykö ompeluosaaminen Suomessa. Työtä siirretään kovaa kyytiä ulkomaille ja kotimaassa sijaitsevan tehtaan alasajo on menossa.

Jos kuluttaja haluaa laatua...
Enää maailmalle ei kaivata 40 000 yksiväristä pliseerattua hametta kuten silloin ennen, vaan tuotanto on pienimuotoisempaa ja monenkirjavaa. Pirjo Stockmakari Lappeenrannasta on nähnyt kotimaisen vaatetehtaan vaiheet sen kulta-ajoista lähtien. Vienti vetää taas. Mitkä ovat menestymisen pelimerkit?

Copyright: Auli Kekkonen

Se on hintakysymys
"Monet tehtaat, jotka lähtevät ulkomaille kokeilemaan, palaavat pikkuhiljaa takaisin, koska hinnat nousevat Suomen tasolle", uumoilee Eino Salmi Nokialta. Sukkamuotoilijana aloittanut pitkän linjan tevalainen ottaa kantaa alan nykytilanteeseen.

Köyhän on turha ostaa halpaa
"Koska emme ikinä pysty kilpailemaan massoilla, tuotteen pitää olla laadukasta." Aira Hänninen, helsinkiläinen pääluottamusmies, työskentelee yrityksessä, jonka merkkituotteita valmistetaan niin Suomessa, Kiinassa kuin Englannissakin.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

Linkit: