Hyvät verkkosivut syntyvät käyttäjän tarpeista

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Suomalaiset rustailevat verkkosivustoja liikaa tekijän näkövinkkelistä ja innostuvat vaihtamaan sivujen ulkoasua turhankin tiuhaan. Näin varoittelee ympäri maata koulutusreissuilla kulkeva toimittaja-tiedottaja Marsa Luukkonen. Hän toivoisi, että organisaatioissa ymmärrettäisiin irrottaa ihmisiä tekemään sivuille laadukkaita tekstejä ja kuvaavia otsikoita.

Onnistuneet sivustot syntyvät, kun kävijöiltä kaivetaan tietoa heidän odotuksistaan ja maltetaan olla tarpeettomasti uudistamatta ja muuttamatta sivuja. Kävijälle on tärkeää löytää oleelliset asiat nopeasti ja tutuista paikoista.


Kävijä on otettava kaikessa huomioon


Kuntien www-sivuja on totuttu moittimaan heikoiksi. Marsa Luukkonen ymmärtää kuntien pulmat, mutta muistuttaa, ettei kapulakielisiä virkamiestekstejä edes kannata viedä verkkoon. Pitäisi ajatella, mitä tietoa ihmiset kaipaavat helpottamaan arkipäiväänsä. Pitäisi olla nopeita tietoiskuja, yhteystietoja, aukioloaikoja ja hintatietoja, ettei kaikkea tarvitse varmistella vielä puhelimella. Mallia voi ottaa hänen mielestään vaikka verohallinnon sivuista, joilta löytyy näppärä apu ajankohtaisiin pulmiin.


Kunnissa pitäisi selvittää, mitä tietoja kaivataan eniten


Marsa Luukkonen. Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Yritysten sivustoille ovat viime vuosina ilmestyneet animaatiot, tarinat ja pelit. Marsa Luukkonen muistuttelee, että yritysten sivuilla pitäisi pikemminkin kertoa kärkeen faktaa, ja tarinoiden ja pitkien taustatekstien paikka on sivuston kerroksissa syvemmällä. Kun sivut sitten aikanaan toimivat niin hyvin, ettei ihmisiä enää tarvita vastailemaan rutiinikysymyksiin, heidät kannattaisi irrottaa tuottamaan laadukkaita tekstejä, Luukkonen visioi.


On vielä oivaltamatta, että hyvien sivujen tekemiseen tarvitaan työtä


Verkkosivustojen toimitusvastuun on pakko jakautua organisaatioissa, Luukkonen myöntelee, mutta muistuttaa, että aina on oltava myös erikoistuneita ihmisiä, jotka auttavat asioissa. Heidän ei ole oleellista vääntää html-koodia, vaan tietää, miten asioita voi sanoa ja otsikoida, miten tehdään linkit ja kirjoitetaan sujuvaa suomea.


Pitää oppia jakamaan tietoa


Toimittajan ja tiedottajan työtä 18 vuotta suomalaisessa kustannustalossa tehnyt Marsa Luukkonen tunnetaan kouluttajana ja mediapersoonana, joka on viime vuosina tehnyt myös omia koulutusoppaita. Hän on reilut viisitoista vuotta kiertänyt kouluttamassa väkeä suomen kielen, kirjoittamisen ja viestinnän saloihin eri puolilla maata. Verkkosivujen saloja kouluttaessaan hän muistaa mainita, että jokaisen on käsitettävä, mitä verkko on ja ratkaistava sivustoihin liittyvät ongelmat omasta lähtökohdastaan parhaalla mahdollisella tavalla. Silmäiltävyys, luettavuus, käytettävyys, yhtenäisyys ja linkitys ovat oleellisia. Mieluiten hän näkisi verkkosivustoja, joilla kävijät pysyisivät liikkumaan vaivatta ja löytämään kiinnostavan ajantasaisen tiedon.

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen
On oltava itse asiantuntija, joka tietää, mitä tarvitaan


Monesti koulutuksissa valkenee, että uudet asiat eivät olekaan ihmeellisiä. Monille koulutuksiin tuleville uutta on vaikkapa, mikä on hakusanan merkitys tai otsikon tehtävä. Marsa Luukkonen selventää, että uudet asiat omaksuukin usein kertakuulemalla.


Linkkejä ja otsikoita ei olla opittu tekemään


Nettiradio Mikaelin arkistosta: