Menestyvä business edellyttää trendien tuntemista
Motto: "Perheenä Eurooppa kotina maailma"

- Pitää hakeutua laajoihin vaikutuspiireihin, lukea ulkomaalaisia lehtiä, joista selviää missä trendit menevät. On turha nyhertää pienissä pajoissa väkkäröitä, joita eivät osta kuin omat sukulaiset ja hekin säälistä, harrastus ja liiketoiminta ovat eri asioita, tuulettaa ekonomi Lenita Airisto.

Markkinapaikka menestyvälle liiketoiminnalle on yhtä lailla keskellä Kärsämäkeä kuin suurkaupungin kupeessa. Meillä on paljon opittavaa eri kulttuureista. Katselemalla ja kuuntelemalla, aistimalla vaikutelmia muualta opimme paremmin tuntemaan myös itsemme ja oman ainutlaatuisuutemme.

- Elämme nykyisin aikaa, joka on kaikkine haasteineen uskomattoman upeaa. Meillä on liikkumavapaus, jota koskaan aikaisemmin ei ole ollut.


Kumpi avartaa enemmän, matkustelu vai surffaus netissä?
Mitä opittavaa meillä on vieraista kulttuureista?
Miten koulutukseen tulisi suhtautua, jotta siitä koituisi paras mahdollinen hyöty?
Olemmeko tulleet tilanteeseen, jossa kaikki pitää saada helposti ja nopeasti?

Airisto kehottaa erityisesti tyttöjä valitsemaan rohkeasti sellaisia aineyhdistelmiä opiskelussaan, jotka myöhemmin mahdollistavat sijoittumisen aloille, joilla on paremmat menestymisen ja ansion mahdollisuudet. Tytöillä on ihan samat edellytykset pärjätä matematiikassa kuin pojillakin! Heidän on myös opittava tähtäämään yhtä korkealle.

- Maatalousyhteiskunnassa pärjättiin muskeleilla, savupiipputeollisuus oli myös rahan ja miesten maailmaa, mutta nykyinen uusi tietoyhteiskunta on korvien välissä, ja siinä pärjäävät miehet ja naiset samalla tavalla. Niin kauan naisia vähätellään, kun he itse sen sallivat.

Yrittäjyysasenne periytyy sukupolvelta toiselle

Yrittäjänä pärjää vain olemalla reilu, rehti ja rehellinen. Kaiken lisäksi yrittäjyys on varsin luovaa hommaa. Vanha totuus on, että mitä enemmän annat, sitä enemmän taskuissa on, mutta maineensa ihminen voi menettää vain kerran. Airisto ei usko ulkoa päin rakennettavan imagon kantavan kovin pitkälle, imago tulee itsestään. Vapaus tehdä omat valinnat antaa meille itseluottamuksen.

- Etiikka yritysmaailmassa on sitä, että kun henkilö ottaa jonkin asian hoitaakseen, muut voivat sen samalla unohtaa. Rehelliselle ja luotettavalle yrittäjälle löytyy töitä niin kauan kuin henki pihisee. Kun on tahto olemassa, se avaa myös tien menestymiselle, sanoo Airisto.


Millä keinoin esim. eteläsavolainen yritys voi tulla maailman tietoisuuteen?
Jos vanhempien asennoituminen yrittäjyyteen on löysä, niin miten tuo ketju on katkaistavissa?
Mikä on Kalevalan pohjan Akan perintö suomalaisille naisille?

Luukuttomuus lisää luovuutta

Ihminen tekee sellaisia valintoja, joihin on vallitsevissa olosuhteissa mahdollisuus. Useilta ulkomaanmatkoiltaan Airistolla on kerrottavana tositarinoita ihmisistä, jotka ovat vaikeista olosuhteista lähteneet ponnistelemaan kohti parempaa elämää - ja onnistuneet. Monia esimerkkejä on Venäjältä, Intiasta ja Singaporesta jne.

- Maissa, joissa ei ole "luukkuja" joista saataisiin avustuksia, ihmiset voivat olla äärimmäisen luovia. He ovat enemmän vastuussa itsestään. Kun esim. Venäjällä työpaikalle tulee uusi kone, työntekijöille annetaan opaskirjat käteen ja ne, jotka ovat viikon kuluttua oppineet konetta käyttämään, saavat jäädä töihin, loput lähtevät hakemaan uutta mahdollisuutta

Ulkoa päin katsottuna Suomessa istutaan kultakaivoksen reunalla, mutta me katselemme väärään suuntaan. Suomalaisilla on kummallinen tapa säästää itseään koko elämänsä johonkin, mitä ei koskaan tule. Itsesäälin vallassa selitämme, että "Kyllähän minäkin, jos vain saisin mahdollisuuden." Todellisuudessa suomalaisilla on olemassa mahdollisuudet, joita harvassa paikassa on. Mutta paikka menestymisen kentällä on otettava itse, kukaan ei tule sitä sinulle antamaan.

© Nettiradio Mikaeli / Seija Ripatti 2000