Työtä ja etätyötä lentokoneen siivellä

Helena Mutanen. Copyright: Mervi Sensio

Maailma on monennäköinen niin sisältä kuin ulkoa, tietää Mikkelin Matkatoimiston toimitusjohtaja Heleena Mutanen. Pohjanmaalta Nivalasta kotoisin oleva tiesi jo nuorena, että kotikylää pitemmälle on päästävä. Kiemurainen tie toi naisen loppuen lopuksi Mikkeliin etätöihin ja töihin. Mikkelissä Mutanen näkee itselleen haasteita vielä pitkäksi aikaa. Hän myös uskoo, että tänä koneiden ja verkkojen aikana henkilökohtainen palvelu nostaa päätään. Ihminen tarvitsee ihmistä.

Heleena Mutanen on kotoisin Pohjanmaalta Nivalasta, Kokkolan ja Kajaanin välisen tien varresta. Tyttö syntyi yrittäjäperheeseen. Isä urakoi kuljetusalalla ja ajeli hiekka-autoja tai kauppojen jakeluautoja. Jo pienestä asti perheen tytär oppi, että elämänsä eteen on tehtävä töitä ja että riskejä pitää uskaltaa ottaa, mutta niitä on myös hallittava. Turvallisen tasaisista Nivalan maisemista huolimatta maalaistyttö päätti, että Nivala ei jää hänen ainoaksi maisemaksi. Ammatinvalinta kirkastui yhden kesätyön jälkeen.


Oliko matkailuala jo pienenä tyttönä mielessä?
Ensimmäinen lentomatka ja kesätyö


Ylioppilasvuosiensa jälkeen Heleena Mutanen päätyi Finnairille töihin. Maailmaa tuli koluttua, mutta koulutuksen puute ajoi hänet kuitenkin myös opiskelemaan alaan liittyvää ja paljon muutakin, josta arveli olevan hyötyä.


Töihin ja opiskelemaan


Heleena Mutanen nautti työstään ja matkusti. Eräällä reissulla tapahtui kuitenkin jotain, jonka myötä ja ajan kuluessa eteen tuli suuri päätös. Tarjolle tuli maatilan emännän virka Etelä-Savossa Anttolan viidakossa, josta lähimpään kaupunkiin Mikkeliin on matkaa 36 kilometriä. Ennen muuttopäätöstä matkailualan uraputkessa sukeltava nainen poti paniikkia, sillä hän halusi Anttolaan, muttei halunnut luopua työstään. Hän päätti, että työnantaja saa luvan joustaa. Heleena Mutanen halusi etätyöhön. Siihen aikaan moinen tapa työskennellä oli outo juttu, mutta Mutasen työnantaja oli huumorintajuinen ja suostui kummalliseen ehdotukseen. Se kannatti, sillä hetkeä myöhemmin työnantaja kiitti työntekijäänsä, joka nosti savolaisissa maalaismaisemissa tehokkuutensa huippuunsa. Etätyö oli kaikkien kannalta loistava ratkaisu.


Anttolaan etätyöhön
Ensineuvottelut etätyöstä
Etätyö vaatii ihmiseltä luonnetta


Kuinka paljon työn teho laskee, kun työpaikoilla työ keskeytyy rupatteluhetkiin, pieniin kahvitaukoihin ja seurusteluun tämän tästä? Kuinka paljon vähemmän saasteita syntyy, jos auton voikin jättää parkkiin omaan pihaan ja tehdä työn kotona? Paljonko helsinkiläinen firma säästää toimistokuluissa, jos työntekijät surffaavat töitään verkon kautta ja piipahtavat yhteisessä työpisteessään vaikkapa vuoropäivinä? Kuinka monet perheet huokaavat helpotuksesta koululaisten yksinäisten iltapäivien kadotessa, kun vanhempi onkin kotona töissä? Näistä ja monista muista hyvistä puolista huolimatta etätyö ei ole noussut muoti-ilmiöksi. Heleena Mutanen pohtii, että jarruja on monia.


Jospa siellä kotona ei tehdäkään töitä?


Heleena Mutasen etätyö päättyi vuonna 1995, kun hänelle tarjottiin työpaikkaa Mikkelin Matkatoimistosta. Helsingin ja Mikkelin välin reissaaminen viikoittain rasitti lapsiperheen äitiä sen verran, että pesti lähikaupungissa tuntui neljän etätyö- ja reissuvuoden jälkeen hyvältä. Samalla heitolla Heleena Mutanen pääsi tekemään töitä asiakkaidensa kanssa nenätysten. Pohjalainen ja savolainen kohtasivat.


Pohjalaiset ja savolaiset, eroja?


Mikkelin Matkatoimisto on erikoistunut henkilökohtaiseen palveluun. Tällainen erikoistuminen ei ole tavallinen ilmiö Suomessa, sillä useimmat panostavat Internetiin ja sieltä saataviin palveluihin. Toki Mikkelin Matkatoimistokin löytyy Internetistä, mutta hienoja varausvermeitä tai online-sivustoja tällä toimistolla ei ole. Siitä ei kuitenkaan kärsitä, sillä Heleena Mutasen mukaan henkilökohtaista palveluntarvetta löytyy. Esimerkiksi yritykset, pienet ja suuremmat, jättävät työmatkojensa järjestelyt mielellään ammattilaisten hoidettavaksi. Merkittävä asiakaskunta Mikkelin Matkatoimistolle ovat myös esimerkiksi helsinkiläiset vapaa-ajanasukkaat ja perheet, jotka tilaavat matkansa mieluummin ihmiseltä kuin koneelta.

Copyright: Mervi Sensio
Miten ala muuttunut viime vuosina?
Matkatoimisto vie, mutta tuoko?


Heleena Mutasen sisällä kytee salainen halu näyttää matkailualalle ja kaikille muillekin, että nettiin keskittyminen ei ole ainut vaihtoehto pärjätä ja menestyä. Hän uskoo, että ihminen tarvitsee ihmistä. Haaveena on laajentaa henkilökohtaista palvelua niin matkailu- kuin muillekin aloille ja tuottaa näin lisää kaivattuja työpaikkoja. Voisiko koko Mikkeli olla henkilökohtaisen palvelun keskus?


Millaisia tavoitteita työn saralla, missä tulevaisuus?