Menestyvä tuotantoyhtiö marssii muiden edellä

Copyright: Mervi Sensio

Suomi on kallis maa, työvoima on tyyristä ja kaukanakin ollaan. Näistä tavanomaisista narinoista huolimatta täälläkin voi tuottaa kannattavasti ja kasvaa kansainväliseksi. Helppoa ja yksinkertaista menestyminen ei tietenkään ole, eivätkä kaikki pääse eteenpäin ilman kovia kolhuja. Siksi Exel Oyj, Helprint Quebecor ja Järvi-Suomen Portti tahkoavat tahoillaan tuotteita herkällä korvalla, eivätkä uskalla jäädä hetkeksikään hengähtämään. Suomalaisissa olosuhteissa toimivan tuotantoyhtiön on marssittava muiden edellä. Vaikka Kiinaan.

Ensin pitää myydä, sitten kehittää
Suomalaisten laatu- ja tehokkuusimagojen avulla on hyvä tehdä kauppaa, Exel Oyj:n toimitusjohtaja Ari Jokelainen sanoo. Ensin pitääkin myydä ja sitten vasta kehittää. Kannattaa myös mennä muita ennen sinne, missä ostajat ovat.

Ihmissuhdetaitoja ei voi bisneksessä korostaa liikaa
Kansainvälisen yhtiön syväpainoyksikön paikallisjohtaja Harri Sundellin mielestä kilpailukyky syntyy loppupelissä muista asioista kuin tehtaan sijainnista tai työvoimakustannuksista. Muun muassa siitä, että ollaan suomalaisia ja tiedetään, miten talon sisäisiä ja ulkoisia ihmissuhteita hoidetaan.

Kun suomalaisuus ei enää riitä
Millä suomalainen lihateollisuus voi kilpailla, sillä hinnalla nyt ei ainakaan, eikä kotimaisuuskaan ole enää menestymisen tae. Järvi-Suomen Portin toimitusjohtaja Kari Tillanen sanoo, että Portilla mietitään sitä päivittäin.

Nettiradio Mikaelin arkistosta: