Sähköinen kaupankäynti jakaa yritykset menestyjiin ja häviäjiin
Onko kuluttaja verkossa kuningas vai pakkovanki?

Copyright: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Sähköisessä kaupankäynnissä kuluttaja on kuningas. Näin ainakin usein väitetään. Kovan kilpailun kuluttajien sieluista - ja markoista - voittaa väitteen mukaan yritys, joka parhaiten palvelee asiakasta. Onko näin?

Ns. Uuden Talouden ilmiöitä käsittelevässä juttusarjassamme paneudumme tällä erää sähköiseen kaupankäyntiin, yritysten sähköisiin liiketoimintamalleihin sekä näihin liittyviin uskomuksiin. Äänessä ovat amerikkalainen yrityskonsultti ja kirjailija Patricia B.Seybold, toimitusjohtaja Paul-Erik Toivo Metso konsernin sähköisestä liiketoimintayksiköstä, kehittämisjohtaja Matti Korkeela Osuuspankkikeskuksesta ja johtaja Mika Raulas Helsingin kauppakorkeakoulun Suoramarkkinoinnin instituutista.

Niin sanottuun Uuteen Talouteen liittyy paljon uskomuksia. Uuden tekniikan yritykset ovat vahvasti esillä julkisuudessa, ja yhtiöiden julkisuusarvolla on selkeä yhteys niiden pörssiarvoon. Mielikuvilla on erittäin suuri merkitys. - Median luoma virtuaalitodellisuus on usein voimakkaampi kuin meitä ympäröivä reaalitodellisuus.

Jo hyvissä ajoin ennen kuin sähköinen kaupankäynti varsinaisesti alkoi, joukkotiedotusvälineet alkoivat levittää sanomaa: "Verkossa kuluttaja on kuningas." Tämän julistuksen mukaan kuluttaja voi tietoverkossa vapaasti valita ja kilpailuttaa niin tuotteiden myyjiä kuin palvelun tarjoajia. Hänen ulottuvillaan on koko maailma, kaikki sen myyjät ja kaikki sen palvelujen tarjoajat. Onko kuitenkaan kyse valinnanvapaudesta vaiko pakkovalinnasta? Saako kuluttaja itse asiassa päättää vain, syökö hän lusikalla vai haarukalla, kun kuitenkin on jotain syötävä? Ja mitä sitten, kun palkkarahojaan ei voikaan enää nostaa muualta kuin verkkopankista? Tai palkkarahojen sijaan saammekin palkkan suuruisen osto-oikeuden ja senkin vain sellaisiin kauppoihin, joista laskutustiedot siirtyvät sähköisesti verkkopankkiin.

Sähköisen liike-elämän asiantuntijat pohtivat näitä ja eräitä muita e-bisneksen keskeisiä kysymyksiä. Äänessä ovat amerikkalainen yrityskonsultti ja kirjailija Patricia B.Seybold, toimitusjohtaja Paul-Erik Toivo Metso konsernin sähköisestä liiketoimintayksiköstä, kehittämisjohtaja Matti Korkeela Osuuspankkikeskuksesta ja johtaja Mika Raulas Helsingin kauppakorkeakoulun Suoramarkkinoinnin instituutista.

Ketkä selviävät kovassa sähköisessä kilpailussa?
Amerikkalainen kirjailija, yrityskonsultti Patricia B. Seybold

Kestääkö savupiipputeollisuus sähkökaupan?
Toimitusjohtaja Paul-Erik Toivo Metso konsernin sähköisestä liiketoimintayksiköstä e-Metsosta

Finanssiportaalit tekevät tuloaan
Kehittämisjohtaja Matti Korkeela Osuuspankkikeskuksesta

Milloin suoramarkkinointi siirtyy verkkoon?
Johtaja Mika Raulas Helsingin kauppakorkeakoulun suoramarkkinointi-instituutista

Sähköisestä kaupankäynnistä elävät leveästi ainakin konsultit. Pitkin vuotta sähköisen kaupankäynnin veturista - Amerikasta on kantautunut huhuja konkursseista, fuusioista ja sijoittajien kyllästymisestä.

Nettiradio Mikaelin arkistosta:

© Nettiradio Mikaeli / Eero Mattila 2000