Lahjatavarakauppias toteuttaa unelmia

Copyright: Mervi Sensio

"Hyvässä lahjatavarakaupassa asiakasta palvellaan ja hänen erityistarpeensakin pyritään täyttämään. Toisaalta pitää myös antaa asiakkaalle aikaa ja tilaa katsella ja tutustua kaupan valikoimiin", toteaa mikkeliläinen lahja- ja sisustustarvikekauppias Anne Heiskanen.

Heiskasen lahjatarvike- ja sisustusmyymälä toimii Mikkelissä 'kaupungin parhaalla liikepaikalla' torin kulmalla. 115 neliön kokoisen myymälän valikoimissa on perinteisten lahja- ja sisustustavaroiden lisäksi myös pienhuonekaluja. Yrityksenä Tanrik on toiminut vasta puolisen vuotta, mutta kokemusta lahjatavaroiden myymisestä Anne Heiskasella on pidemmältä ajalta. Ennen itsenäistä yrittäjänuraa Heiskanen toimi kolmisen vuotta Pentik-ketjun kauppiaana.


Halusin enemmän valinnanvapautta


Mikkelin kokoisessa kaupungissa lahja- ja sisustusala elättää, jos pystyy pitämään taloutensa kurissa. Katteet ovat Heiskasen mukaan lahjatavarakaupassa paljon esimerkiksi vaatekauppaa pienemmät, ja keskiostoskin on tyypillisesti aika pieni. Heiskasella keskiostoksen määrää tosin kasvattavat pienhuonekalut, joita myöskin on otettu valikoimiin.

Tuotteiden valinnassa Anne Heiskanen luottaa pitkälti omaan makuun, ja naurahtaakin, että monet tuotteet on hankittu mutu-tuntumalla.


Millä perusteella tavaravalikoima rakentuu?
Alalle tyypillisiä piirteitä?


Kilpailu lahjatavara-alalla on Mikkelissä Heiskasen mukaan kohtuullista.
"Kilpailua pitää olla, sillä ihmiset kaipaavat valinnan mahdollisuuksia." Omina vahvuuksinaan Heiskanen pitää myymälän sijaintia sekä monipuolisia valikoimia. Myös palveluun panostetaan, ja tarvittaessa tavaraa tilataan asiakkaiden toiveiden mukaan.


Millainen on kilpailutilanne?


Tyypillistä lahjatavarakaupan asiakasta on Anne Heiskasen mielestä vaikea nimetä. Ainakin Mikkelissä lahja-ja sisustustavaroita ostavat myös miehet ja nuoret.
"Markkinointiin en ole paljon panostanut, sillä paikka on markkinoinut itse itseään. Vain muutaman kerran olen ilmoitellut paikallisessa lehdessä eikä enempään ole ollut tarvettakaan." Yrittäjäksi ryhtymistä Anne Heiskanen ei ole hetkeäkään katunut.

Lahjatavarakauppa toimii yrittäjän varassa

Anne Heiskanen. Copyright: Tiina Toivakka

Anne Heiskasen Tanrik edustaa tyypillistä suomalaista lahjatavaramyymälää. Lahjatavara- ja kodinsisustusliikkeiden yhdistys Forma ry:n teettämän selvityksen mukaan suomalaiselle lahja- ja sisustustavaraliikkeelle on tyypillistä yrittäjän vahva persoona ja myymäläkoon pienuus. Tyypillinen toimipaikka on alle 70 neliömetrin kokoinen ja se työllistää 1,5 ihmistä. Yrittäjä haluaa pitää myymälänsä persoonallisena ja valikoiman elävän, ja usein koko myymälä identifioituu yrittäjän persoonaan. Muihin erikoiskauppoihin verrattuna lahjatavaraliikkeet markkinoivat selvästi vähemmän, ja markkinointiin käytetään keskimäärin vain 2 prosenttia liikevaihdosta. Tämä selittyy myymälöiden sijainnilla joko ostoskeskuksissa tai ydinkeskustassa. Kotimaisten tuotteiden osuus lahjatavaraliikkeiden valikoimasta on merkittävä. Yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoi kotimaisten tuotteiden osuuden myynnistä olevan yli 60 prosenttia. Omaa maahantuontia on noin joka viidennellä yrityksellä. Tietokoneet ja verkkokauppa ovat tehneet lahjatavaraliikkeisiin hitaasti tuloaan. Omia kotisivuja oli vain joka kolmannella vastanneista yrityksistä, ja tietokonepohjaista kassajärjestelmää käytti vain 11 prosenttia. Tavarat lahjatavaraliikkeisiin tilataan vielä pitkälti perinteisillä menetelmillä.

Linkki:

Takaisin